Навчальні програми



МIНIСТЕРСТВО ОСВIТИ I НАУКИ УКРАЇНИ

МИСТЕЦТВО
5– 9 класи

Навчальна програма
для загальноосвітніх навчальних закладів[1]


Укладачі програми (2012 рік):
Людмила Масол, провідний науковий співробітник лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник групи);
Оксана Коваленко, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України;
Галина Сотська, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук; старший науковий співробітник;
Галина Кузьменко, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук;
Жанна Марчук, учитель образотворчого мистецтва гімназії № 290 м. Києва, заслужений учитель України, учитель-методист;
Олена Константинова, учитель образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з поглибленим вивченням англійської мови № 16 м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри фортепіанного виконавства і художньої культури Інституту мистецтв Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри інструментального виконавства Тернопільського національного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат педагогічних наук;
Надія Новикова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 4 м. Бучі, Київська область, заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 119 м. Києва, учитель-методист.

Робоча група з оновлення програми:
Олена Гайдамака, старший науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних наук;
Наталія Лємешева, методист образотворчого мистецтва лабораторії виховної роботи лабораторії КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», Черкаська обл.;
Тетяна Абрамян, учитель музичного мистецтва Торецькоi загальноосвітньої школи I–III ст. № 10 Торецькоi міської ради, Донецька обл., учитель-методист;
Оксана Гусєва, викладач образотворчого мистецтва Педагогічного коледжу ім. А. Ю. Кримського м. Володимир – Волинського, Волинська обл.;
Олена Коваль, учитель образотворчого мистецтва комунального закладу «Загальноосвітній навчальний заклад І ступеня – гімназія № 39» Кам’янської міської ради, Дніпропетровська обл., учитель-методист;
Микола Скиба, експерт з питань освіти Українського інститут майбутнього, м. Київ;
Тетяна Шлєєнкова, учитель образотворчого мистецтва комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання «Загальноосвітня школа I–III ступенів № 24 – центр дитячої та юнацької творчості «Оберіг» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області», Кіровоградська обл., заслужений учитель України
.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мистецтво — особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність» та ін. Особливості опанування мистецтвом в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу, мислення й потреби. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. Таким чином, здійснюється виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Навчання в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає в  розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи є патріотом України, поважає її історію, культуру і культуру інших народів, вільно володіє державною (і рідною, у разі відмінності) мовою, спілкується щонайменше однією іноземною мовою, має бажання і здатність до самоосвіти, активний і відповідальний у громадському й особистому житті, підприємливий і ініціативний, має уявлення про світобудову, береже природу, безпечно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Мета базової загальної середньої освіти досягається шляхом реалізації таких завдань загальної мистецької освіти:
                       виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних потреб;
                       формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
                       розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
                       стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
                       розвиток художніх здібностей, креативного мислення;
                       формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Загальна мистецька освіта ґрунтується на принципах:
                       наступності між початковою, основною і старшою школою;
                       поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  
                       інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
                       креативності (пріоритет творчої самореалізації);
                       варіативності змісту, методів, технологій;
                       діалогічності, полікультурності.
Опанування учнями мистецтва в основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів. Компетентнісний підхід сприяє формуванню предметних, міжпредметних і ключових компетентностей. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків із предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Предметна мистецька компетентність (музична, образотворча, хореографічна, театральна, екранна) — це здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва. Вона формується у процесі опанування учнями системи знань та уявлень у сфері певного виду мистецтва (знаннєвий компонент), набуття ними художньо-творчого досвіду з мистецтва (діяльнісний компонент), виховання ціннісних орієнтацій щодо мистецтва та мистецької діяльності (ціннісний компонент).
Під час опанування учнями різних видів мистецтва формуються міжпредметні естетичні компетентності — здатність учня орієнтуватися в естетичних нормах різних сфер соціуму відповідно до сформованих естетичних ідеалів і цінностей, системи інтегрованих мистецьких знань і досвіду.
Предметні мистецькі та міжпредметні естетичні компетентності виявляються у здатності особистості використовувати набутий досвід мистецької діяльності у навчальних і життєвих ситуаціях, зокрема під час практичної, пізнавальної й творчої діяльності, сприймання, аналізу, інтерпретації творів мистецтва, участі у різних мистецьких заходах; у висловлюваннях, судженнях щодо ціннісного ставлення та щодо усвідомлення соціального, культурного, особистісного значення мистецтва; у критичній оцінці на основі естетичних засад та аргументації своєї позиції щодо творів мистецтва, довкілля, медіа й інтернет-ресурсів; у продукуванні креативних ідей та пропонуванні способів їхньої реалізації; в умінні трансформувати мистецькі знання у досвід діяльності виконання практичних і творчих завдань, естетизації середовища та корекції власного емоційного стану, задоволення власних творчих потреб тощо.

Мистецтво відіграє важливу роль у формуванні ключових компетентностей, зокрема:
Таблиця
Ключова компетентність
Компоненти
1. Спілкування державною (і рідною, у разі відмінності)  мовою
Уміння: висловлювати свої почуття та переживання від сприймання творів мистецтва; брати участь у дискусіях, обговореннях на теми мистецтва, чітко формулювати судження щодо мистецтва й мистецьких явищ; ділитися своїми творчими ідеями, почуттями, коментувати й оцінювати власну художньо-творчу діяльність і творчість інших
Ставлення: усвідомлення загальнолюдських цінностей, національної самобутності через мистецтво, готовність до їхнього поширення
2. Спілкування іноземними мовами
Уміння: сприймати твори мистецтва різних країн, народів
Ставлення: пошанування культурного розмаїття, усвідомлення ширших можливостей у творчій діяльності зі знанням іноземних мов
3. Математична компетентність
Уміння: аналізувати твори мистецтва, розуміти логіку художньої форми; здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспективи, створення об’ємно-просторових композицій, визначення метру, запису ритму тощо
Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку математики й мистецтва на прикладах творів різних видів мистецтва
4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Уміння: спостерігати, досліджувати і відтворювати в художніх образах довкілля та явища природи засобами мистецтва; використовувати нові технічні засоби для втілення художніх ідей, застосовувати знання із природничих наук (акустики, оптики, хімії тощо)
Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації
5. Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння: застосовувати сучасні цифрові технології для створення, презентації та популяризації художніх образів; добирати й опрацьовувати потрібну інформацію (зображення, текст, аудіо, відео) для пізнання, творення мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності
Ставлення: усвідомлення можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого самовираження та віртуальних мистецьких подорожей
6. Уміння вчитися впродовж життя
Уміння: визначати власні художні інтереси та потреби; планувати й організовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва чи самовираження через мистецтво; раціонально використовувати час для задоволення культурних потреб, здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію
Ставлення: усвідомлення власного рівня опанування художньої інформації, самооцінювання досягнень і помилок, готовність до пошуку нових шляхів для художньо-творчого розвитку
7. Ініціативність і підприємливість
Уміння: критично оцінювати й інтерпретувати явища культури минулого і сучасності, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань; презентувати власні твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань, оцінювати і визначати свої сильні і слабкі сторони
Ставлення: ініціативність щодо участі в мистецьких заходах, прагнення до творчої самореалізації (відчуття потреби бути учасником мистецьких заходів і подій), відповідальність за особистий і колективний результат
8. Соціальна та громадянська компетентності
Уміння: ефективно співпрацювати з іншими, зокрема для реалізації громадських мистецьких проектів; творити (самостійно чи в команді) естетичне середовище
Ставлення: усвідомлення своєї причетності до соціокультурних і суспільних процесів, розуміння своєї національної ідентичності завдяки пізнанню українського мистецтва в контексті світового, дбайливе ставлення до народних традицій, мистецтва рідного краю, власної культури і надбань інших культур; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; гордість за здобутки українців у мистецькій діяльності
9. Обізнаність і самовираження у сфері культури

Уміння: розвивати власну емоційно-почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва та художньо-творчої діяльності; аналізувати, інтерпретувати, давати естетичну оцінку творам різних видів мистецтва та довкілля; створювати художні образи засобами різних видів мистецтва
Ставлення: пошана до національної культури; повага і толерантне ставлення до культурного розмаїття світу; усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства
10. Екологічна грамотність і здорове життя
Уміння: використовувати мистецтво для вираження власних емоцій, почуттів, переживань та впливу на власний емоційний стан
Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації

З метою інтеграції навчальних предметів і предметних циклів, формування ключових та міжпредметних компетентностей у зміст навчання введено наскрізні змістові лінії — соціально значущі надпредметні теми, які сприяють формуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Зміст наскрізних змістових ліній є складовою основного змісту освіти і реалізується через  відповідні трактування, приклади і методи навчання, створення надпредметних, загальношкільних проектів (зокрема,через творчу роботу, яка виходить з наскрізних тем або інтегрує навчальні предмети) тощо.
Наскрізними змістовими лініями в основній школі визначено такі: «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність».
Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» здійснюється на основі творів мистецтва та художньо-творчої діяльності у процесі виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до природи; усвідомлення себе частиною світу, в якому все взаємопов’язане; розуміння єдності національно-регіональних цінностей і глобальних людських пріоритетів.
Наскрізна змістова лінія «Громадянська відповідальність» спрямована на виховання відповідального громадянина своєї держави. Вагомою її складовою є формування в учнів культурної самосвідомості – здатності розуміти роль культури у становленні способу мислення і поведінки людей, шанобливого, толерантного ставлення до культурних надбань свого народу, країни, світу; усвідомлення власної значущості і відповідальності щодо причетності до свого народу. Це здійснюється під час опанування учнями досягнень українського мистецтва, зокрема в контексті світової мистецької спадщини.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» націлена на формування духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище. Її реалізація засобами мистецтва сприятиме гармонізації інтелектуальної та емоційної сфер особистості. Це відбувається у процесі усвідомлення учнями впливу мистецтва на емоційну сферу людини, зокрема через емоційно-образне пізнання навколишнього світу на основі синтезу різних видів мистецтва; ознайомлення з елементами арттерапії, які сприятимуть збагаченню емоційно-почуттєвої сфери школярів, зниженню кількості захворювань та поведінкових ризиків.
Наскрізна змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на формування проактивної особистості, яка вміє планувати й досягати поставлених цілей, розвиває свої лідерські якості тощо. Вона реалізується у процесі формування в учнів умінь реально визначати свої сильні й слабкі сторони; мотивації учнів до виявлення творчих ініціатив та сприяння їхній реалізації, зокрема через втілення їх у практичній художньо-творчій діяльності (індивідуальній і колективній).

Характеристика структури програми й особливості організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії, як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже  змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтво» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5–7 класах пріоритетними є різноманітні форми  практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 клас), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 клас), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 клас). У 8–9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча й культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Учитель самостійно визначає обсяг годин на вивчення окремої теми навчальної програми, за необхідності має право змінювати порядок вивчення тем у межах навчального року. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на навчальну тематику й критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, ураховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку.
Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання вчителя — створити захопливу й емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість — в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд учителя —  на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо.

Загальна тематична структура програми
Клас
Тема
Кількість годин на тиждень

Інтегрований курс «Мистецтво»

Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво
5
Види мистецтва
1
1
6
Жанри мистецтва
1
1
7
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
1
1


Інтегрований курс «Мистецтво»
8
Мистецтво в культурі минулого
1
9
Мистецтво в культурі сучасності
1

Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної, коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати основні компетентності:
         предметні мистецькі;
         міжпредметні естетичні;
         ключові.
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а  рівень особистісних досягнень.  Як відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати різних видів діяльності учнів — інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, — дають змогу вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу, коригуючу функції), тематичне і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка й взаємне оцінювання.


Тематична структура програми «Образотворче мистецтво» (57 класи)
35 годин на рік  (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час
Клас
Тема року
Теми
5
Види мистецтв
Графіка

Живопис 

Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво

Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно)
6
Жанри  мистецтва
Анімалістичний жанр. Пейзаж

Портретний жанр

Побутовий жанр. Натюрморт

Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний

7
Мистецтво: діалог традицій  і новаторства
Мистецтво в нашому житті

Дизайн

5 клас. Види образотворчого мистецтва
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає види графіки, засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма); основні закони композиції
Діяльнісний компонент
       відтворює об’єкти навколишнього світу засобами художньої виразності графіки;
       передає об’єм предметів засобами світлотіні;
       дотримується основних законів композиції;
       застосовує різні графічні техніки та матеріали
Ціннісний компонент
       висловлює власні судження про естетичну цінність графічних творів;
       аналізує власні графічні творчі роботи та роботи однолітків;
       усвідомлює значення графіки як основи інших видів образотворчого мистецтва

Графіка







Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає види живопису; властивості кольору (насиченість, світлота, відтінок);
       називає засоби художньої виразності живопису (колір, колорит, контраст, нюанс, колірна гама)
Діяльнісний компонент
       відтворює красу навколишнього світу засобами живопису;
       передає об’єм предметів кольором;
       дотримується основних законів композиції;
       уміє передавати плановість засобами живопису;
       застосовує різні живописні техніки та матеріали (акварель, гуаш)
Ціннісний компонент
       аналізує власні живописні творчі роботи й роботи своїх однолітків;
       висловлює судження, ціннісні ставлення до творів живопису, які є культурним надбанням людства в Україні й світі

Живопис
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає види скульптури й декоративно-прикладного мистецтва; матеріали скульптури; види орнаментів;
       розуміє засоби художньої виразності скульптури й декоративно-прикладного мистецтва;
       називає закономірності стилізації
Діяльнісний компонент
       уміє створювати художні образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів (кругла скульптура, рельєф);
       уміє створювати орнаментальні композиції;
       стилізує природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій;
       застосовує різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму в декоративних і скульптурних композиціях
Ціннісний компонент
       висловлює власні судження про твори декоративно-прикладного мистецтва й скульптури;
       усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва і скульптури у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу

Скульптура.
Декоративно-прикладне мистецтво

Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       розуміє зв’язок образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв (музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
       знає та розуміє особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтв
Діяльнісний компонент
       застосовує відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій;
       уміє створювати образотворчі композиції, які відображають взаємозв’язок між різними видами мистецтв
Ціннісний компонент
       висловлює власні судження про нерозривну єдність різних видів мистецтв;
       усвідомлює те, що в поєднані образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв повною мірою відображається багатоплановість і складність навколишнього середовища;
       виявляє значення роботи художника в театральному, цирковому мистецтві та кіно

Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
Наприкінці 5 класу учень/учениця виявляє здатність:
      розрізняти види образотворчого мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого мистецтва, інтерпретувати їхній зміст;
      розуміти взаємодію образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва (літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності в зображальній та виражальній діяльності;
      виконувати практичні роботи в різних техніках образотворчого мистецтва;
      висловлювати власні судження щодо творів образотворчого мистецтва, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу мистецтва, співпрацювати в групах;
      проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого мистецтва, використовувати різні джерела інформації в пізнавально-практичній діяльності

6 клас. Жанри образотворчого мистецтва

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст
навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає особливості анімалістичного і пейзажного жанрів; види пейзажів; елементарну будову тварин;
       розуміє закони лінійної та повітряної перспективи; послідовність зображення тварин та пейзажу
Діяльнісний компонент
       створює художні образи тварин на площині та об’ємні, у статиці та динаміці;
       передає простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;
       дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт
Ціннісний компонент
       усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища свого краю, України й планети;
       висловлює й аргументує своє ставлення до творів анімалістичного та пейзажного жанрів

Анімалістичний жанр.
Пейзаж
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає види портрету й особливості портретного жанру;
       розуміє елементарну будову та пропорційні особливості голови та фігури людини
Діяльнісний компонент
       створює образи людини на площині та в об’ємі;
       зображує фігуру людини у статиці та динаміці;
       відтворює міміку, емоційні стани людини; 
        застосовує художні прийоми для  створення шаржів, карикатур
Ціннісний компонент
       висловлює судження щодо творів портретного жанру різних видів, стилів, епох;
       висловлює ціннісні ставлення щодо ролі портретів як культурного надбання людства;
       усвідомлює цінність  поваги, розуміння, шанобливого  ставлення до людини

Портретний жанр
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає закони зображення  інтер’єру
        розуміє особливості побутового жанру й натюрморту;
Діяльнісний компонент
       виконує пошукові ескізи варіантів композиції натюрморту;
       дотримується послідовності зображення натюрморту;
       зображує натюрморти в різних видах образотворчого мистецтва;
       відтворює сцени з повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних  і декоративних композиціях;
       застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих робіт
Ціннісний компонент
       висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва, які відображають життя та побут різних верств населення минулого й сучасності;
       усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності, транслятором яких є образотворче мистецтво

Побутовий жанр.
Натюрморт
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає і розуміє особливості історичного, міфологічного,  релігійного,  батального  жанрів
Діяльнісний компонент
       уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції;
       використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичні композиції в історичному, батальному, релігійному, міфологічному жанрах
Ціннісний компонент
       усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження історичної пам’яті людства;
       висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення

Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний
Наприкінці 6 класу  учень / учениця  виявляє здатність:
      інтерпретувати твори образотворчого мистецтва різних жанрів;
      виконувати творчі роботи в різних жанрах образотворчого мистецтва;
      розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей, застосовувати міжпредметні компетентності в зображальній і виражальній  діяльності;
      висловлювати оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва, аргументувати власну думку, поважати думки інших;
      проявляти активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва, використовувати в пошуковій діяльності різні джерела інформації

7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст
навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       орієнтується у видах архітектури; 
       знає архітектурні пам’ятки свого регіону, України та світу;
       розуміє регіональні особливості й символіку різних видів декоративно-прикладного мистецтва (розпис, кераміка, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо)
Діяльнісний компонент
       зображує архітектурні споруди за законами лінійної перспективи (екстер’єр, інтер’єр з пам’яті, за уявою);
       створює ескізи проектів, макети екстер’єру й інтер’єру;
       використовує в декоративно-прикладній діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору;
       виконує творчі роботи в різних техніках декоративно-прикладного мистецтва
Ціннісний компонент
       усвідомлює фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури;
       висловлює власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як художнього надбання людства;
 виявляє емоційно-ціннісне ставлення щодо творів архітектури

Мистецтво в нашому житті

Учень / учениця
Знаннєвий компонент
       знає види дизайнерської діяльності (графічний, промисловий, ландшафтний тощо);
       орієнтується в основах специфіки видів дизайнерської діяльності
Діяльнісний компонент
       розробляє ескізи дизайну середовища; ескізи одягу з урахуванням національних традицій і сучасних тенденцій у моді; ескізи для різних видів поліграфічної продукції;
       проектує, моделює транспортні засоби, побутові предмети на основі природних форм;
       використовує медіа-технології у процесі створення дизайнерського продукту
Ціннісний компонент
     висловлює власні судження про роль сучасних тенденцій мистецтва у формуванні та розвитку культурного середовища України й світу;
     усвідомлює важливість творчої діяльності для самореалізації особистості

Дизайн
Наприкінці 7 класу учень / учениця виявляє здатність:
     самостійно інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їхні зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами; 
     застосовувати набуті знання й уміння для творчої самореалізації в соціокультурній діяльності;
     розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі творчості;
     висловлювати критичні судження щодо художніх явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументувати власну позицію під час дискусії, брати участь у культурному житті суспільства;
     проявляти активність у процесі пізнання художніх явищ сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні технології у творчо-пошуковій діяльності
 Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (57 класи)
70 годин на рік (2 години на тиждень), з них 8 годин — резервний час

Клас

Тема року
Теми
5

Види мистецтвa
Народне і професійне мистецтво

Взаємодія і синтез мистецтва 
6

Жанри мистецтва
Образи природи в мистецьких жанрах

Образ людини  в мистецьких жанрах
7

Мистецтво: діалог традицій
 і новаторства
Мистецтво в нашому житті

Новітні мистецькі явища


5 клас. Види мистецтва
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
     знає види та засоби художньої виразності графіки, живопису, скульптури; види орнаментів і символіку кольорів;
     називає  характерні ознаки вокальної та інструментальної музики;
     розуміє основні засоби музичної виразності, їхню роль у створенні музичного образу;
     орієнтується в особливостях народних пісень і танців, розуміє зв’язок народної і професійної музики

Діяльнісний компонент
     виконує  пісні, зокрема з елементами театралізації, ритмічним супроводом;
     порівнює й інтерпретує зміст прослуханих вокальних й інструментальних творів програмної і непрограмної музики;
     розрізняє тембри співацьких голосів, українських народних  інструментів;
     аналізує та порівнює тембри інструментів симфонічного оркестру;
     створює  композиції з графіки, живопису, скульптури, використовуючи різні техніки та матеріали;
     застосовує правила симетрії й ритму під час створення декоративних композицій;
     відтворює природну форму тварин у різних художніх техніках;
     уміло добирає формат і варіанти розташування елементів композиції, передає  плановість
Ціннісний компонент
     виявляє  емоційно-ціннісне ставлення до народного і професійного мистецтва;
     висловлює судження про загальнолюдські, естетичні й художні цінності, транслятором яких є мистецтво;
     усвідомлює українську культурну ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього;
     усвідомлює важливість творчої діяльності для самореалізації особистості
Народне і професійне  мистецтво






















Учень / учениця
Знаннєвий компонент
      знає і розуміє особливості взаємодії різних видів мистецтва (музики, образотворчого мистецтва, архітектури, літератури тощо) та специфіку синтетичного мистецтва (хореографія, театр, цирк, кіно)
Діяльнісний компонент
      добирає тематичні мистецькі колекції, передає зміст музичних образів у малюнках;
      уміє відтворювати художні образи у різних видах мистецтва
      інтерпретує образний зміст творів різних видів мистецтва й порівнює засоби його втілення
Ціннісний компонент
      виявляє емоції, що викликають твори мистецтва, характеризує їх вплив;
      висловлює ціннісне ставлення до творів різних видів мистецтва;
      висловлює судження про загальнолюдські, естетичні й художні цінності, транслятором яких є твори різних видів мистецтва

Взаємодія і синтез мистецтв













Наприкінці 5 класу учень / учениця  виявляє здатність:
      інтерпретувати зміст творів різних видів мистецтва, усвідомлюючи їх специфіку та взаємодію;
      виконувати пісні з елементами театралізації;
      виконувати творчі роботи в різних видах образотворчого мистецтва;
      розуміти зв’язок різних видів мистецтва та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі художньо-творчої діяльності;
      висловлювати власні судження про мистецтво, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу мистецтва, співпрацювати в малих і великих групах;
      використовувати різні медіаресурси і комп’ютерні технології в навчально-творчій діяльності


6 клас. Жанри мистецтва
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
     знає особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий,  історичний,   міфологічний, релігійний, батальний);
     розуміє характерні ознаки камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, літургія та ін.), типи розвитку музики
Діяльнісний компонент
     виконує пісні, імпровізує нескладний супровід до них;
     застосовує набуті знання про жанри вокальної музики у власній виконавській діяльності;
     створює образи людини (зокрема, з натури) (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці), дотримуючись пропорційних особливостей голови, фігури;
     виконує сюжетно-тематичні композиції у різних жанрах образотворчого мистецтва
     інтерпретує образний зміст і визначає форму творів камерно-вокальної і хорової музики різних жанрів
Ціннісний компонент
     виявляє емоційно-ціннісного ставлення до творів мистецтва;
     відтворює різними способами емоційні стани, що викликали твори мистецтва;
     усвідомлює загальнолюдські цінності творів різних жанрів
Образ людини 
у  мистецьких жанрах


















Учень / учениця
Знаннєвий компонент
      знає характерні ознаки музичних жанрів — камерно-інструментальних (прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд-картина, соната тощо) і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо), типи розвитку музики;
      розуміє особливості жанрів образотворчого мистецтва (пейзаж, натюрморт, анімалістичний жанр)
Діяльнісний компонент
      уміє виконувати народні та композиторські пісні;
      уміє створювати живописні й графічні пейзажі та натюрморти;
      розпізнає зміст і визначає форму творів камерно-інструментальної та симфонічної музики різних жанрів;
      створює образи тварин (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
      використовує закони кольорознавства, перспективи (лінійна, повітряна), прийоми композиції, техніки й матеріали в художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму;
      передає уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи;
      застосовує набуті знання про жанри інструментальної музики й образотворчого мистецтва у процесі інтерпретації художніх творів і міжособистісного спілкування
Ціннісний компонент
      оцінює й висловлює судження щодо мистецьких витворів  різних жанрів;
      виявляє емоційно-ціннісне ставлення до творів мистецтва;
      відтворює різними способами емоційні стани, втілені в художніх образах;
      усвідомлює загальнолюдські цінності творів різних жанрів;
      усвідомлює необхідність бережливого ставлення до природних ресурсів свого краю й планети
Образи природи  у мистецьких  жанрах

Наприкінці 6 класу учень/учениця  виявляє здатність:
      інтерпретувати твори мистецтва різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики;
      виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі), створювати домашню фонотеку, складати програми шкільних і позашкільних концертів;
      виконувати творчі роботи в різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
      розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
      висловлювати оцінні судження щодо творів мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
      проявляти активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
     орієнтується в особливостях музичної культури рідного краю;
     орієнтується в особливостях декоративно-прикладного мистецтва (розпис, писанкарство, вишивка, витинанка, народна іграшка тощо);
     знає про особливості аранжування народної та академічної музики;
     наводить приклади відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
     розуміє особливості архітектури як виду мистецтва;
     називає найвідоміші архітектурні пам’ятки рідного краю, України
Діяльнісний компонент
     виконує пісні, створює вокальні та інструментальні імпровізації;
     порівнює оригінальні музичні твори та варіанти їх обробок, аранжувань;
     створює архітектурні образи у різних техніках (по пам’яті, за уявою);
     розробляє ескізи виробів декоративно-прикладного мистецтва та виконує творчі роботи (розпис, вишивка, витинанка, народна іграшки тощо) з урахуванням традицій;
     застосовує знання та вміння з аранжування музики у власній виконавській творчості;
     застосовує знання особливостей архітектури й декоративно-прикладного мистецтва у побуті;
      інтерпретує твори мистецтва
Ціннісний компонент
     визначає естетичну оцінку творам різних видів мистецтва;
     виявляє емоційно-ціннісне ставлення до творів мистецтва;
     усвідомлює необхідність збереження художнього надбання українського народу та різних народів світу;
      усвідомлює українську культурну ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього;
     пропагує національну культуру через власну художньо-творчу діяльність


Мистецтво у нашому житті
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
     орієнтується в особливостях музичних явищ ХХ–ХХІ ст. (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня, мюзикл, електронна музика);
     знає сучасні медіатехнології для створення дизайнерського виробу;
     наводить приклади видів дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн)
Діяльнісний компонент
     виконує вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня тощо);
     створює елементарні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій;
     розробляє ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу, поліграфічної продукції;
     використовує знання про новітні музичні явища у власній творчій діяльності;
     застосовує дизайнерські вміння у власному житті
Ціннісний компонент
      виявляє емоції, що викликають твори мистецтва, характеризує їх вплив;
     аналізує, інтерпретує, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до творів мистецтва та художніх явищ сучасності і довкілля (зокрема медіа й інтернет-простору);
     усвідомлює загальнолюдські, естетичні й художні цінності, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу; усвідомлює українську культурну ідентичність;
     виявляє повагу й толерантне ставлення до культурного розмаїття різних регіонів світу

Новітні мистецькі  явища, дизайн







Наприкінці 7 класу учень / учениця виявляє здатність:
     самостійно інтерпретувати мистецькі явища сучасності, розуміючи їх зв’язок із природним, соціальним і культурним середовищами; 
      виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації;
     виконувати творчі роботи з використанням досягнень мистецтва сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних заходів, брати участь у соціокультурній діяльності;  
     розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності в соціокультурній діяльності;
     висловлювати критичні судження щодо мистецьких явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної мистецької діяльності;
     проявляти самостійність у процесі пізнання явищ мистецтва сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми в пошуково-дослідній діяльності


Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (89 класи)
35 годин на рік (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час

Клас
Тема року
Теми
8
Мистецтво в культурі  минулого
Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс

Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм
9
Мистецтво в культурі сучасності
Стилі та напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм
 і постмодернізм

Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)

8 клас
Мистецтво в культурі минулого
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст
навчального матеріалу
Учень  / учениця
Знаннєвий компонент
     орієнтується в особливостях стилів мистецтва (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);
     знає вітчизняні й світові архітектурні пам’ятки стародавніх епох
Діяльнісний компонент
     розрізняє стилі у різних видах мистецтва (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);

     використовує різні художні матеріали у зображенні архітектурних споруд і виконує живописні й графічні композиції у різних стилях;
     використовує спеціальну термінологію під час колективних обговорень явищ мистецтва
     застосовує набуті знання і вміння в художньо-творчій діяльності, під час виконання  проектів
Ціннісний компонент
     усвідомлює необхідність збереження мистецької спадщини рідного краю й світу;
     оцінює і висловлює власне судження щодо творів мистецтва

Стилі та напрями мистецтва
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
         орієнтується в особливостях стилів мистецтва (бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм)
Діяльнісний компонент
         розрізняє стилі у різних видах мистецтва;
         виконує ескізи, композиції, театралізації;
         застосовує знання і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при виконанні індивідуальних і групових проектів;
         застосовує спеціальну термінологію в процесі міжособистісного спілкування
Ціннісний компонент
         усвідомлює цінність історичної та мистецької спадщини України та світу;
         обґрунтовує судження щодо ролі людини у створенні і збереженні культурної спадщини свого народу й  людства

Стилі та напрями мистецтва (продовження)
Наприкінці 8 класу учень / учениця  виявляє здатність
          інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного контексту;
          розробляти індивідуальні та колективні проекти з мистецтва різних епох;
          застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
          висловлювати особистісно-ціннісне ставлення щодо мистецтва різних стилів, виявляти комунікативні вміння в процесі обговорення різних явищ мистецтва в групах, виконувати проекти з мистецтва;
          здійснювати самостійну пошукову діяльність щодо мистецтва різних стилів, використовувати музейні матеріали;
          мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави
9 клас. Мистецтво у культурі сучасності
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Зміст
навчального матеріалу
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
          розуміє особливості стилів і напрямів мистецтва (імпресіонізм та постімпресіонізм, різновиди модернізму і постмодернізму);
          знає спадщину видатних діячів вітчизняного мистецтва
Діяльнісний компонент
          створює живописні, графічні та декоративні композиції у різних стилях і напрямах;
          застосовує знання про стилі та напрями мистецтва для самореалізації;
          планує виконання проектів у процесі художньо-творчої і соціокультурної діяльності
Ціннісний компонент
          інтерпретує й порівнює твори мистецтва різних стилів і напрямів;
          оцінює твори видатних діячів мистецтва України й світу;
          усвідомлює і оцінює роль людини у створенні  історичної і культурної спадщини України та світу;
          усвідомлює значення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу

Стилі та напрями мистецтва (продовження)
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
          знає види екранних мистецтв, жанри кіномистецтва;
          називає найвідоміші музеї й художні галереї рідного краю, України, світу;
          розуміє форми збереження культурної спадщини, роль музеїв та медіа у поширенні мистецтва;
          розуміє значущість мистецтва в діалозі культур
Діяльнісний компонент
          класифікує твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів;
          аналізує й критично оцінює сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу;
          уміє створювати ескізи рекламної продукції вітчизняного виробництва;
          використовує комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для віртуальних екскурсій музеями України та світу, для виконання проектів;
          застосовує набуті художні знання і вміння для саморозвитку, естетизації середовища;
Ціннісний компонент
          висловлює й обґрунтовує судження щодо збереження мистецтва України та світу;
          усвідомлює значення загальнолюдських, естетичних та художніх цінностей, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу;
          усвідомлює необхідність збереження художнього надбання людства;
          усвідомлює українську культурну ідентичність, виявляє шану до мистецького надбання українського народу і гордість за нього


Екранні мистецтва.
Форми поширення мистецтва
Наприкінці 9 класу учень / учениця  виявляє здатність:
       самостійно інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх значення для розвитку культури;
  виконувати творчі роботи та індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням традиційних і комп’ютерних технологій;
        застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
       виявляти особистіно-ціннісне ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати аргументовані оцінки,
        брати активну участь у дискусіях, шкільних культурно-мистецьких заходах;
      здійснювати самостійну пошуково-дослідну діяльність щодо мистецьких явищ різних стилів і напрямів, використовувати комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації результатів проектної діяльності; створення і оформлення шкільних музейних колекцій, художніх галерей, мистецьких віталень; 
   мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави






[1] Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804